söndag 7 oktober 2012

Livs dop

Typ 2 veckor sedan senaste inlägget tror jag. Dopförberedelser och återhämtning efter dop har varit orsaken. Ja det är ju himla lätt att tycka att "att göra-listan" ser alldeles lagom utmanande ut. När man är mitt uppe i macaronskapandet med en skrikande bebis på armen (eftersom vispandet under inga omständigheter får avstanna) så kändes det dock som att den idén gjorde sig bäst just på papper. Kan inte heller påstå att Liv visade särskilt mycket tacksamhet över min ansträngning. I och för sig borde jag ha ringt cateringfirman redan när jag hörde jag hur dumt det lät när jag entusiastiskt ropade på min treårige assistent; "Koooom Viggo, nu är det Macaronbakardags"! (ungefär lika dumt som det lät när jag högt peppade igång Viggo inför storhandling i mataffären...). På nåt mystiskt sätt så stod i alla fall allt klart till dopdagen. Oturligt nog blev min systerson Harry jättesjuk ett par dagar innan dopet så den familjen och således Livs gudmor fick stanna hemma. Jättetråkigt såklart men det till trots blev dopet jättefint och lyckat. Peters bror med familj, mormor och morfar, farmor och farfar, Maria, Sara och Matilda (Axel var tyvärr också sjuk) var med. Särskilt roligt var det att träffa barnens kusin Nora (herregud vilket charmtroll) och se Viggo och kusin Tuva leka så bra tillsammans. Liv blev också bortskämd med doppresenter även om vi tyckte att gästernas närvaro räckte gott; pengar, kläder, en pigtittare, en pall, bok, ett jättevackert halsband och på posten kom bok-presentkort från moster med familj (tack så jättemycket vad ni är gulliga!). Det blev lite tomt dagen efter dopet då alla åkte hem men hela familjen somnade ovaggad.


Lilla dopprinsessan med farmor. Vi skippade dopklänningen.


Nora och Liv. Det skiljer ett halvår på dem.


Radarparet Tuva och Viggo. Sötkorvar!

Men vad händer? P som var så avigt inställd till dopet förra gången hjälper prästen med dopvattnet?! Ja det måste vara frågan om ett mirakel. Viggo fick även han hjälpa till med att sätta igång kyrkklockorna och symbolisera barnen i predikan om Jesus och barnen. Snart ber vi nog bordsbön hemma.


Vår underbara dotter döps till Liv och får mellannamn efter Peters mormor och efter min mormor.


Viggo håller fadderbrevet åt gudmor. Han var så duktig hela dopet och stod som ett ljus. "Jag vill ha tårta sen" påminde Viggo viskande då och då. Förhandlingarnas mästare.

Buffe "Italien möter Jämtland". Jämtlandsälg blandat med italienska smaker.

Och så Liv-tårtan.

1 kommentar:

Sandra på Ön sa...

Vilket fint dop och så fina bilder på er alla. Kram från Sandra