söndag 3 oktober 2010

Surr

Viggo var på 18-månaderskontroll i början på veckan. Det är ju inte utan att man är lite spänd innan domen ska falla på om det lilla underverket har lärt sig det han ska. Självklart skötte han sig exemplariskt även om jag höll andan när han slängde klossar istället för att bygga med dem som sköterskan bad honom; "Han kan stapla dem, det gör han varje dag" försökte jag släta över medan Viggo nöjt gick vidare i rummet och började rensa ur journalskåpet. Men som sagt, han utförde uppdraget lite senare med bravur. Hon frågade även om Viggo kunde många ord på vilket jag svarade att han kunde några stycken men att det inte är något omfattande ordförråd än så länge. Det var då det. De senaste dagarna har det verkligen gått undan med tugget. Han har ju länge babblat för fullt men utan att vi kunnat förstå vad han säger, men nu är han som en papegoja och härmar det han hör. Man ser hur han iakttar när man pratar och försöker forma munnen på samma sätt. Idag har han lärt sig två nya ord; byxa och Peter. Jag har skrattat för mig själv hela kvällen när han gått runt och uppfordrande ropat "Peter!". Nu får man alltså börja vakta sin tunga...

1 kommentar:

Sandra på Ön sa...

Tänk vad tiden går fort! Redan 18 månader, man tycker att det är rätt lång tid, men det känns som om det var i går Viggo föddes :)