onsdag 28 november 2012

Dans och vinter

Då var det vinter då. Kallt, rått och jäkligt fast ingen snö. Jag hör att det inte är nån snö ens i Jämtland men det hoppas jag hinner komma lagom tills att vi åker upp för julfirande. Vi kör ju all in med vintern här, tar med den inomhus. Eller nja, vi brassar på så gott vi kan med eldning och element så vi håller en hyfsad temperatur. Betydligt kallare lär vi nog bli inombords när vi får elräkningen.
Trots att jag och Sara har visat prov på extrem kämparanda och uthållighet när det kommer till barnvagnspromenader ställde vi in den idag på grund av vädret och tog en lunch- och shoppingtur istället.
Efter dagis tog jag Viggo och kompisen Lilly till knattedansen. Jag och Lillys mamma tycker att det är lite väl låg nivå på danslektionerna. Jag förstår ju givetvis att jag inte kan förvänta mig att de ska träna plié och relevé men det är verkligen bara hoppsasteg med förälder i handen. Och exakt samma varje gång. Frågade lite försiktigt dansfröken om Viggo och Lilly kanske skulle kunna få flytta upp till 4-årsgruppen och få lite mer utmaning. Det blev dock av hennes blick och utläggning tydligt att jag inte riktigt förstod vikten av att de bygger upp den rätta emotionella och motoriska grunden i en termin till innan de kan gå upp ett steg. Hon tittade på mig som att jag var en sån där tävlingsmorsa som stressar sitt barn till att bli bäst. Kände mig i och för sig lite som det när jag med sänkt röst förklarade mitt ärende (jag ville ju liksom inte att de andra föräldrarna skulle höra att jag ansåg Viggo och Lilly låg lite före). Men tji fick alltså jag, de får inte "hoppa över" en termin.

Inga kommentarer: