onsdag 19 december 2012

Julkänsla

Oj! Uppdatering på sin plats kanske. Det är snart jul och vi har redan hunnit fira en första sådan i Göteborg med syrran, älsklings-Harry och mina föräldrar. Traditionsenlig polkagristillverkning, julmiddag och julklappslek. Jag och barnen stannade kvar några dagar extra och åkte hem i onsdags. Under mina extradagar hann jag med en eftermiddag med Viggo, syster och Harry på Liseberg. Liv fick vara hemma och charma mormor. Kallt nåt fruktansvärt vilket ledde till ett gäng förfrusna tår men mestadels mysigt såklart! Hann också med att träffa vackra kanongravida Marie och lämna över det babynest jag gjort till hennes lilla avkomma. Sedan vi kom hem har allt kretsat kring julen. Viggo är i högsta grad medveten om vad julen innebär i år. Han har redan siktat tomten flera gånger och är därför fantastiskt samarbetsvillig. Det kan kanske hända att hans föräldrar någon gång sagt nåt om att tomten ser allt och att det kan ligga en i fatet om man inte äter som man ska. Eller inte plockar undan sina saker. Vi har haft två pysseldagar; en då Lilly var här och bakade pepparkakor och en när Axel och Matilda gjorde julgodis med Viggo. Utöver det har vi försökt krydda var och varannan dag med små julbestyr. Jag har lite svårt för att fira jul med måtta och jag känner att jag blir igångtrissad av Viggo. Det är så otroligt mysigt att se och riktigt känna hans förväntan. Nästa år lär vi nog börja med nedräkning i september.
På fredag bär det uppåt till Östersund för julfirande. Viggo har redan börjat sitt jullov. Jag hämtade honom redan efter avslutningsjullunchen och håller honom hemma imorgon för att förhoppningsvis skona honom från den magsjuka som börjat sprida sig där.

Det är ju inte alltid som allt pyssel går som man tänkt. Enda orsak till att pepparkakshuset inte slutade i soppåsen var att jag äger en limpistol och Viggos uppmuntrande "Ååååååh mamma vad fint det blir!". Ett riktigt renoveringsobjekt men ändå.

Inga kommentarer: