söndag 23 september 2012

Fredagsmys

Jag vet inte om verkligheten har kommit ikapp Viggo, att han börjar förstå att lillsyrran kommer vara kvar och att konkurrensen om mig tilltar. Hursomhelst har han blivit jättemammig och det varit tandagnisslan och ren sorg vid dagislämnandet denna vecka. När jag har kommit och hämtat har han sprungit gråtandes mot mig. "Jaaa, han  suckar och säger med jämna mellanrum att han älskar sin mamma Jenny" konstaterar dagispersonalen när jag frågar hur dagen har varit (det är klart att det värmer ett mammahjärta även om det ska tilläggas att han enligt eget utsago även äääälskar mjölk, lego, systemkameran och den blå tröjan. Ja listan kan göras lång). Det var därför extra välkommet med fredag. Som vanligt på våra fredagar gick vi till bibblan och lånade nya böcker. Vi pratar innan besöket om vad han vill låna för böcker och så får han själv be bibliotekaren om hjälp. Det vart mycket fordonsböcker; faktabok om flygplan, traktorer och brandbilar. När jag såg min son stå där med bokhögen iklädd kamouflagetröja kände jag mig tvungen att sälja in en prinsessbok också. Efter vissa tvivel från Viggo fick det bli en bok om en pruttande prinsessa (som han iofs vägrar öppna). På vägen därifrån smet han in på Kicks och kollade foundations så det vägde ju upp lite det också...

Vi hann också med ett par timmar på lekplatsen innan vi gick hem och gjorde glass. Jag hade köpt sådana där glasspinneformar som vi fyllde med egen jordgubbsglass. Mycket poppis. Glassätning och bokläsning i soffan på det så var fredagsmyset ett faktum.

Inga kommentarer: